Sestavení modelu

Máme-li připravené bočnice, čela, podlahu i střechu (snad jsme do bočnic vsadili i dveře, pokud ne, tak to uděláme právě teď a nezapomeneme přitom, zda jsou na dveřích přidržovací tyče), osadíme sedačky a řídicí stanoviště. V tuto chvíli můžeme sesadit celý model dohromady a slepit díly karosérie s podlahou. Nezapomeneme protáhnout dráty na připojení čelních světlometů nebo je rovnou zapojit, a pak na obrysová a směrová světla, která zasahují do řídicího stanoviště. Obdobně to platí i pro koncová světla. Samozřejmě nesmíme zapomenout zapojit i boční směrová světla. Vše co bylo řečeno o směrových světlech platí samozřejmě jen za předpokladu, že jsme se rozhodli mít směrová světla funkční! Připravíme si připojení vodiče trakčního napájení od sběrače a propojení osvětlení interiéru, které je zabudované ve střeše. Interiér doplníme přidržovacími tyčemi (stačí je zhotovit z nabarvených špejlí) a osadíme boční, zadní a popřípadě podle typu modelu i čelní orientaci. V tuto chvíli musíme také umístit do podlahy uchycení podvozků. Nejjednodušší je středové uchycení pomocí šroubů M3 nebo M4. Do předem vyvrtaných otvorů v podlaze osadíme šrouby se zapuštěnou hlavou a zespodu je důkladně přitáhneme matkou s pérovou podložkou. Pak nasadíme podvozky a lehce je přitáhneme maticemi. Každý podvozek dvěma maticemi, mezi které vložíme opět pérovou podložku. Podvozek musí být volně otočný a kyvný. Dále pak připojíme motory. Přitom musíme dávat dobrý pozor, abychom je zapojili se správnou polaritou, jinak by se nápravy otáčely proti sobě a vozidlo by nejelo. Připojení motorů je velice jednoduché – jeden pól motoru spojujeme s kovovým podvozkem a jeho druhý pól se sběračem proudu na střeše vozidla. Doporučuji propojit podvozky mezi sebou samostatným vodičem a všechny vodiče od motorů používat slaněné v izolaci PVC a průměru alespoň 0,5 mm. Pokud jsme pracovali správně, tak po připojení záporného pólu napájecího zdroje k podvozkům a kladného pólu ke sběrači na střeše, pojede model směrem dopředu. Při opačném pólování bude couvat. Nyní je již model prakticky hotov. Zbývá přišroubovat nebo přilepit střechu, na kterou jsme již předem připevnili sběrač. Před přilepením nebo přišroubováním propojíme elektrické vodiče a vyzkoušíme, zda všechno svítí a funguje jak má. Kdo staví model do vitríny, může střechu s klidem přilepit (pokud použijete k osvětlení diody LED, prakticky nehrozí nebezpečí že by někdy přestaly svítit). Pokud bude model pojízdný, doporučuji střechu připevnit pomocí šroubů (osobně používám 3 ks M3 – vpředu, uprostřed a vzadu – foto střechy T6, nebo 2 ks – vpředu a vzadu – foto střechy KT8D5). Na fotografiích jsou střechy ještě osazeny žárovkami. V současnosti jsou v modelech osazeny již bíle svítící diody LED (foto střechy RT6N1). Nahoře mezi bočnicemi mám vlepené rozpěry do nichž jsou zalepeny matice M3. K těmto rozpěrám pak střechu přišroubuji. U některých vozidel jsem použil jako rozpěry cuprextit a matice jsou připájeny. Rozpěry jsou sice jistým zásahem do interiéru, ale považuji to za nutné zlo. Původně především pro možnost výměny žárovek vnitřního osvětlení, dnes již zejména pro možnost určité údržby interiéru a v neposlední řadě možnost jednodušší opravy sběrače po nehodách (občas se zadaří... foto, foto2, ale občas se stávají i jiné věci... foto3).

V tuto chvíli už zbývá model jen osadit dalšími detaily, jako např. zpětná zrcátka, střešní nástavby, větrací klapky, evidenční čísla atp. V tuto chvíli bychom již mohli model postavit na koleje a vyzkoušet jeho jízdu. Pokud jsme pracovali pečlivě, je vše v pořádku a budete používat díly a materiály, které jsem doporučil, pak se vozidlo na rovině začíná pohybovat při napětí cca 1 V a dosahuje provozní rychlosti už při napětí okolo 8 V. Maximální napětí, které dává napájecí zdroj (cca 12 V), využijeme jen výjimečně při velkém stoupání trati.

 

Zpět na MENU